Na Štěpána na Buchlově otevřená brána

Po dlouhé odmlce jsem zpět a lepší než kdy dřív. A rovnou s vánoční pozvánkou.
Vánoce jsou svátky klidu a míru. Máme je trávit s rodinou a nejbližšími. Já je trávím většinou na cestách, protože mám rodinu velikou a roztahanou po všech čertech a protože jsem si rodinu rozšířila o svoje nejbližší a nejmilovanější kamarády.
A těm je každoročně zasvěcený 26. prosinec - svátek sv. Štěpána.

Hned z rána odjíždíme na Buchlov. Tady se totiž uprostřed zavřeného hradu na jeden den otevřou těžké hradní vrata a návštěvníci mají unikátní možnost podívat se tam, kam se během roku nedostanou.

Od desíti do tří odpoledne se po zasněženém nádvoří můžete setkat s třemi králi, kteří hledají cestu do Betléma.
Ten je každoročně živý a velkolepý. Jen velbloudy se ještě nepodařilo zajistit, ale děti si užijí aspoň živé koně.
V Betlémě nesmí samozřejmě chybět Marie s Josefem a malým Ježíškem. Pastýři i anděl, kterého jsem dlouhé roky po sobě hrála já, ale téhle výsady jsem se vzdala po jednom nešťastném roce, kdy jsem měla po bouřlivé oslavě příšerný zbytkáč a andílek vinšoval pastýřům celý zelený a opíral se o strom namísto veselého poletování.
Celé vystoupení je proložené koledami, které si můžete zazpívat spolu s účinkujícími.

Kvůli klimatickým podmínkám není otevřený vnitřní hrad se stálými expozicemi, ale tohle je vynahrazeno výjimečnou možností podívat se na tzv. hráběcí. To je část hradu, kde bydleli poslední majitelé panství hrabata Berchtoldové z Uherčic. Tyhle prostory jsou normálně návštěvníkům nepřístupné a slouží jako zázemí pro zaměstnance a depozitář. Jenže!!! Na Štěpána se dveře otevřou a vy uvidíte hraběcí pokoje z 19. století zařízené vánočně a provoněné vůní jehličí a cukroví. Na výzdobě usilovně pracují zaměstnanci hradu v čele s nejšikovnější Libuškou, která má taktéž na svědomí i ostatní akce HBcollegia. A že je na co se koukat.
Procházíte si pokoje volně, bez průvodce, pouze s textem. Ovšem je tady pořád přítomný někdo ze zaměstnanců, takže pokud se budete chtít doptat a zjisti něco navíc, je tu rozhodně možnost.

Na nádvoří bývá klasicky zima jako v morně, jenže i na tu jsme připraveni. Krom vánoční klasiky jako je grog a punč se návštěvníci mohou těšit a naprostou bombu. Lipový čaj. Že to není nic moc? Ani když prozradím, že čaj se uvařil ze slavné buchlovské Lípy neviny? Co to je Lípa neviny? Existuje několik verzí, ale moje nejoblíbenější je, že:

V dobách kdy na Buchlově panoval Jindřich Prakšický ze Zástřizl sloužil u něj jistý Jan Vlček. Toho odsoudili za pytláctví, jenže u soudu přísahal svému pánovi, že je nevinen a že to dokáže na Božím soudě. Požádal, aby byla zasazena mladá lipka. Jenže naopak. Korunou do země a kořeny vzhůru do nebe. Pokud se takhle zasazený stromek do roka ujme a zazelená, jedná se o důkaz Vlčkovy neviny a musí být osvobozen. Jindřich svolil, lipku zasadil dle pokynů a Vlčka uvrhl do těžkého žaláře na jeden rok. Do roka se stromek skutečně zazelenal a Vlček byl propuštěn. Od té doby je to jedna z nepřehlédnutelných a nejvýraznějších dominant hradu.

Teď se lipový čaj z Lípy neviny jeví v úplně jiném světle, nemám pravdu?
Taky mi někdo vyzradil, že by se letos měla vrátit velmi úspěšná zabijačka a kdo nemá rád ovar a jelita, ten nemá rád život.

Co je nejdůležitější já tam budu jako každý rok, ikdyž letos nebudu mrznout v blonďaté paruce jako anděl, budu zlobit na nádvoří jako rezavý ďábel. Ale ty koledy si zazpívám. Tak co potkáme se?

Bližší info o akci je ZDE!
A fotky si můžete prohlédnout zde, zde a zde.

Komentáře