Začínám
"Dobrý den, já jsem Machová. Stážistka. Mám tu počkat na paní Rezkovou a máte mě hned zaměstnat."
A tak to začalo.
Je
druhého září a já nastupuji na stáž v Metodickém centru pro vzdělávání v
Telči. Zítra je vernisáž putovní výstavy Památky nás baví spojené s
výukovými programy pro zdejší školy a rodiny s dětmi. Přípravy vrcholí a
já proto mířím rovnou do Hasičského domu na náměstí. Tady mě vítá Mgr.
Jitka Petřeková, která společně s druhou stážistkou Petrou instaluje
výstavu.
Práce
je spousta a na mě připadá stěhování palet, ze kterých bude vytvořené
malé několika úrovňové podium, na kterém budou umístěné vzdělávací
hračky.
Jakmile
je podium jakž takž hotové, stěhujeme se do druhého patra, kde budou
probíhat výukové programy pro školy a rodiny s dětmi. Musíme rozvěsit
plakáty představující významné památky ČR. Zarámovat plakáty do rámů z
IKEA není nijak těžké (dokonce i bez návodu), ale vymyslet úchytný
systém je něco. Nitě a vlasce jsou tenké a trhají se. Po chvilce hledání
se nám podařilo najít drát, který projde očky v rámu a zároveň se dá
ohnout i bez kleští. Po další chvilce experimentování se nám podařilo
najít způsob, jak drát omotat kolem oček aniž by je vytrhl z rámu.
Hurá, plakáty visí. Ještě vybalit a rozvěsit kostýmy pro děti.
Po
obědě se vracím na hasičárnu, kde panuje čilý ruch. Jitka společně s
MgA. Jiřím Rezkem vybaluje a staví bannery představující jednotlivá
Edukační centra a jejich projekty, které proběhly v letech 2013-2015.
Protože díky loňskému ENCOUNTERu jsem na stavbu bannerů odborník, vrhám
se na pomoc.
Bannery
stojí, ale začíná dobrodružná hra Kam s ním? Je totiž třeba je
rozmístit po relativně malém prostoru tak, aby byly přístupné z obou
stran, aby nezavazely, lákaly k přečtení, bylo přes ně vidět do té
"zajímavé části" výstavy atd.
Zapojujeme
se všichni, já s p. Rezkem přidáváme názor divadelní (MgA. Jiří Rezek
je absolventem Dramatické výchovy na DAMU), kolegyně Petra je
vystudovaná estétka (nebo estetička?) a Jitka na to prostě má nos.
"Mně se líbí, že je to takové neuspořádané, že to láká k prozkoumání."
"Já kdybych sem vlezla a viděla tolik bannerů tak mě to asi vyděsí a půjdu pryč."
"Když já si potrpím na ty přesné linie a úhly."
"Ale teď zase není vidět co je vzadu."
"Takhle se nedostanou k druhé straně těch bannerů."
"Neopouštějme myšlenku toho bludiště. Mě by třeba bavilo procházet bludištěm a číst si."
"Víte
co? Stejně zítra přijde Naďa (MgA. Naděžda Rezková, ředitelka
Metodického centra a moje šéfová, pozn.) a všechno nám to přeháže. Jdeme
domů. Zítra v devět tady."
Zítra
v devět se ukazuje, že památkáři mají k času stejně volný vztah jako
umělci. Sedím na lavičce, piju kafe (už jsem si stihla pobryndat čisté
bílé tričko, skvělý start Machová…) a čekám.
Jako
první přichází pán s kytarou, jak se později ukazuje Mgr. Petr Hudec,
koordinátor Edukačního centra v Kroměříži. Za chvilku před námi parkuje
až po střechu naložené auto, ze kterého vylézá Petra a p. Rezek.
Vynášíme
hromadu výukových pomůcek, které byly vytvořené v rámci projektů
telečského Edukačního centra a budou sloužit v interaktivní části
výstavy k osahání a prozkoumání. (Výukové pomůcky je jen jiný název pro
super hračky.)
Spolu
s Petrou dostáváme na starost znovu se zamyslet nad bannery, po dlouhém
dumání a opatrném přemisťování jsme vytvořily
dramatický/bludišťovatý/přesto přehledný ze všech stran přístupný
prostor, který nestíní, láká k prohlédnutí a je po všech stránkách
symetrický. V ten moment přichází paní Rezková a posílá nás na oběd (je
10:10!). Když se vrátíme, bannery jsou přestavěné ke všeobecné
spokojenosti a vypadá to, že už se s nimi hýbat nebude. Na řadě je
interaktivní část výstavy, je třeba očalounit palety, aby si nikdo
nezatrhl třísku (ukazuje se, že jsem skrytý čalounický talent ). A
rozmístit hračky,
ehm… výukové pomůcky po hasičárně. A tak rozmisťujeme…. Máme tady
kostky, ze kterých je možné stavět hrady (VČETNĚ KUPOLÍ!!!), kopie
středověkého brnění, které jsme hned musely vyzkoušet, protože Petra
nevěřila, že je to tak těžký… Roztřídily a vykládaly jsme hromadu
pastelek, nůžek a lepidel do výtvarného koutku a byly jsme odeslány do
kanceláře v Lannerově domě, kde máme nachystat vzorové leporelo, se
kterým se bude pracovat právě ve výtvarném koutku.
A
tak následujících pár hodin vystřihujeme, vybarvujeme, dokreslujeme a
lepíme k sobě obrázky domečků lemujících telečské náměstí.
Snažím
se přesvědčit všechny přítomné památkáře, že domy by s mojí barevnou
úpravou dost prokoukly (růžová fasáda a černé arkády, fialová fasáda a
kanárkově žluté táflování…), když nejsem vyslyšena, jdu radši pomáhat
Petrovi se stavbou křížové klenby z dřevěných kostek. Varovala jsem ho,
že jsem slon v porcelánu a k vratkým stavbám se nevyplatí mě pouštět,
protože se často hroutí z pouhé mé přítomnosti, jenom se smál.
Dlužno dodat, že jsem NIC NEROZBILA!!!!
V
16:00 má začínat vernisáž, ale už od dopoledne nakukují otevřenými
dveřmi Telčané a ptají se, kdy to teda vypukne, že by se chtěli přijít
podívat. Vždycky je někdo hezky přivítá, řekne všechno, co chtějí vědět,
přihodí navrch ještě srdečné pozvání pro celou rodinu a nejlepší na tom
je, že to všichni MYSLÍ VÁŽNĚ… Je hezký pocit, vidět komunitu tak
sevřenou, otevřenou novým nápadům, tak propojenou… Všichni v republice
na památkáře nadávají, protože kvůli nim si nemohou vyměnit okna za
plastová, nebo zateplit barokní fasádu, ale tady je vítají a berou za
své. Protože i díky nim Telč žije a je vyhledávaným cílem nejenom
turistů, ale i odborníků.
Ve tři přijíždí dodávka místního sbormistra. Program na vernisáži totiž zajišťuje místní dětský pěvecký sbor TelČísla.
"Aničko, prosím vás, mohla byste pomoci s těmi prakťáky? Vyložit a složit? My zajedeme pro klavinovu."
A
já znovu velebím ENCOUNTER a celou JAMU, díky kterým přece zvládnu
složit šest prakťáků jako nic. Až do momentu, kdy vybalím změť naprosto
nepochopitelných kovových tyček a hromadu šroubků a křídlových matiček.
Obracím se na asi osmiletého sboristu:
"Víš si s tím rady?"
"Jasný,"
odvětí pohrdavě a vrhne se na skládání. Snažím se mu koukat pod ruce a
brzy chápu princip. Jde nám to jedna báseň, ale já se stejně nemůžu
zbavit pokořujícího pocitu, že mně, dnes již bývalé, vedoucí Technical
Support, to nandal osmiletý kluk. Ten pocit, se ještě víc prohloubí,
když chci uklidit očividně přebytečné dřevěné tyčky (celá konstrukce je
kovová) do krabice a on se na mě oboří: "Co blbneš, to jde pod
spojovací." A tak ho nechám stavět.
Vernisáž
je moc pěkná. Potkala jsem staré známé (jeden pozdrav do Slavonic),
poznala jsem nové tváře ("Tohle je Martina Indrová, ředitelka pamáťáku."
"Pana starostu už znáš?"), ale protože ČSAD je neúprosný, utekla jsem
ještě před koncem abych se o tři hodiny později ocitla plná dojmů na
Zvonařce.
Komentáře
Okomentovat