Proč vlastně studuju?
Celá otázka by správně měla znít - Proč vlastně studuju, to co studuju? A co, že to vlastně je?
Odpověď
 na druhou část otázky je prostá. Studuju divadelní management se 
zaměřením na producentství na JAMU, kde jsem letos pátým rokem a je tedy
 oprávněný předpoklad, že letos skončím. Dále studuju navazující 
magisterské studium muzeologie na MUNI, kde bych taky měla letos udělat 
státnice, ale potom bych ráda pokračovala a udělala si doktorát. 
První
 část otázky je neodmyslitelnou součástí prvních hodin na muzeologii. 
Tady se totiž studenti různě potkávají napříč ročníky, pedagogové je 
často neznají, odcházejí absolventi, přicházejí nováčci a je třeba se 
vždy řádně představit.
Otázka Pročpak studujete právě to co studujete, je na místě.
Snažím
 se dostát své pověsti třeskutě vtipného člověka a zásadně odpovídám: 
"Protože nikdy nechci být bohatá." Dle situace ještě odpověď mohu 
rozvést na: "No víš já jsem strávila celý život v divadle a tak jsem šla
 studovat divadla a na JAMU zjistila, že pravděpodobně nesnáším 
divadlo.". A tak dále, a tak dále. Dokážu být nepředstavitelně vtipná na
 toto téma docela dlouho.
K tomuto 
článku mě ale přivedla až úvodní hodina angličtiny pro muzeology. Byla 
jsem opět velice zábavná, alespoň si myslím, podle slz v očích naší 
doktorandky, ale co já vím, třeba to byly slzy zoufalství. Prohlásila 
jsem, že nikdy nechci být bohatá a proto dělám to co dělám.
Tady
 tyhle srandy vydržely, až do doby, než se dostalo na jednu naši novou 
kolegyni, která nastoupila do prvního ročníku magiserského studia, potom
 co odabsolvovala v Opavě. 
Slečna 
mě přejela pophrdavým pohledem a spustila tirádu o tom, že muzeologie je
 poslání, musíme chránit a chápat ty lidi, kteří žili dříve a dali nám 
svůj odkaz a my teď máme povinnosti šířit a prohlubovat vědomí o 
kulturním dědictví a odkazech. A taky zařídit aby muzea dostávaly více 
peněz.
V ten moment se ve mě zvedla
 vlna emocí a hlavou mi probleskly všechny ty hodiny na JAMU. Kulturní 
politika ČR i mezinárodní. Kulturní a kreativní průmysly. Ekonomie. 
Ono
 se totiž hrozně hezky idealisticky vykřikuje, jak svým studiem 
muzeologie změníme svět a přinutíme společnost, aby začala vnímat ty 
hodnoty co vnímáme my. Ruku na srdce, jak dlouho většině muzejníků 
trvalo, než na ty hodnoty přišli, pokud na ně vůbec přišli? Každoročně 
si vlastně rituálně (nebo sebemrskačsky) pročítám zákony o muzeích, 
sbírkách, archivnický a knihovnický zákon, zákony o památkové péči a 
národní kulturní politiku. Je to zajímavé. Kolik chyb a možností vidí 
obyčejný člověk v takovýchto dokumentech. Často si při čtení pro sebe 
mumlám, že kdyby neplýtvali penězi a energií na takové blbosti, tak by 
mohli skutečně naplnit základní poslání. V národní kulturní politice, je
 totiž skutečně ukotveno, že stát se pokusí vzbudit v občanech zájem o 
kulturní dědictví, národní identitu, historii a naučí všechny občany, že
 památky a historie jsou super a musí se chránit. Jenže ta realizace je 
náročná.
Se všemi svými podobně 
zatíženými kamarády - na JAMU, na MUNI, na hradě, s odborníky, s 
laiky,... vždycky dojdeme k jedinému závěru - Musí se změnit systém!
A
 tak odteď už na otázku "Pročpak studuješ to co studuješ?", nebudu 
odpovídat "Protože nechci být bohatá.". Odteď budu odpovídat pevným 
hlasem - "Protože se stanu generální ředitelkou NPÚ, potom Ministrem 
kultury, následně prezidentem a diktátorem! A pak změním systém aby se 
muzea a památkáři měli líp!"
Komentáře
Okomentovat