Večírky hradní zvěře
O tom jak vypadají večírky na hradech
musí někde kolovat strašlivě mylné představy. Sem tam se tohoto tématu
zlehka dotknu v některých z deníkových zápisů, ale věrna myšlence, že
tyhle články čte i naše vedení se krotím a raději nezabíhám do detailů.
Ale už je třeba vyvrátit některé mýty a některé naopak potvrdit.
Hlavně
i ukojit zvědavost některých návštěvníků, kterým přijde práce průvodce
hrozně romantická, zejména díky možnosti spát na hradě a popíjet víno,
pivo, medovinu mezi staletými zdmi.
Na
úvod bych ráda poznamenala, že každý večírek se odvíjí od složení
kolektivu. Jsou lidé se kterými nebude zábava ani když se vypije bečka
piva a stejně tak jsou lidé se kterými je zábava i na Kofole.
Vypozorovala jsem že první ligu pijí kováři a technici v divadlech, druhou šermíři a třetí průvodci na Buchlově a historici.
S
Buchlovem je třeba to uvést do kontextu. Já jsem nastoupila až po
takzvané "staré gardě", za nás už byly večírky umírněné, ale kolovaly
historky o legendárních pijatykách, při kterých by se i Nero červenal.
Přesto se nám často stalo, že ráno na průvodcovně leželo pár více či
méně oživlých mrtvol, které tahaly krátkou sirku o to kdo půjde na první
prohlídku.
Veverské mejdany jsem
si příliš neužila, protože jsem jich moc nezažila. Nastoupila jsem na
hrad totiž jako děvče velmi vytížené a svůj volný čas jsem si už tehdy
musela plánovat na tři měsíce dopředu. Tudíž když se ke mě někdo
přihrnul ve středu se slovy "V pátek se ožerem.", musela jsem odmítnout,
protože v pátek už diář přetékal. Přesto se mi podařilo jeden či dva
večůrky zažít.
Obecně
se k hradním mejdanům dá říct, že mají vesměs stejný průběh a nezáleží
příliš na tom, kolik se toho vypije. Na hradech se totiž schází ta
skupinka lidí, se kterými je legrace i za naprosté střízlivosti. Navíc
nás všechny pojí stejné zájmy, vášně a taky svorná nenávist vůči blbým
návštěvníkům, blbým nařízením shora a tak podobně. Je tedy vždycky o čem
hovořit. Nabízím vám unikátní sondu do obvyklého průběhu takového
večírku průvodců, samozřejmě je nutno počítat s tím, že existuje mnoho
variací, ale většinou to dopadá dle daného schématu.
Začíná
se zvolna. Nejprve je totiž třeba vytvořit základ a ukojit nesnesitelný
hlad, takže se většinou vaří. Na miniaturních vařičích na průvodcovně
se dá vyrobit ledasco, bramboráky a palačinky ovšem pro svoji
jednoduchost a příjemnou mastnost vyhrávají snad vždycky. Navíc každý
průvodce chce uniknout instantním polívkám a nudlím, které baští vlastně v
jednom kuse, takže společné vaření se bere jako příjemný bonus a
možnost zpestřit si jídelníček. U vaření a prvních doušků piva či vína
také začíná diskuze. Je totiž třeba shrnout si den. Pomluvit všechny
nevděčné a neinformované návštěvníky, kteří:
- nechtěli zaplatit vstupné,
- fotili v expozici s bleskem,
- dotýkali se exponátů,
- ptali se jestli je to původní,
- ptali se kdo to byl Churchill (vyslov tak jak vidíš),
- ptali se proč teda ten hrad neopravíme,
- ptali se na Templáře,
- měli s sebou nevychované děti,
- měli s sebou nevychované důchodce,
- otravovali se stupidními dotazy, zatímco my jsme se chtěli věnovat tomu inteligentnímu návštěvníkovi, který se ptal na zajímavé dotazy,
- ...
Tato
úvodní fáze se může táhnout i několik hodin, často přijdou na přetřes i
ty nejlepší hlášky z let minulých, nebo jiných objektů. Doprovází je
hurónské výbuchy smíchu a nadávání na lidskou blbost.
S
klesající hladinou v lahvích přichází také odborná diskuze na téma
Památkový ústav a poměry na něm. Obecně platí, že každý zaměstnanec NPÚ,
od poslední uklízečky, přes průvodce až po náměstky památkových správ,
ví naprosto přesně jak by se to mělo dělat, aby se to dělalo dobře. Zde
velmi záleží na tom, kdo konkrétně sedí u stolu. Pokud zaměstnanci hradu
většinou se drbe nejbližší nadřízený tedy Územní památkové správy,
pokud jsou přítomni i zaměstnanci těchto správ, pomlouvá se generální
ředitelství a ministerstvo kultury. Všichni zúčastnění jsou revolučními
myšlenkami přímo prodchnuti. Každý ví, jak by se to mělo dělat, co se
dělá špatně a svůj názor si rozhodně nikdo nenechává pro sebe. Nutno
dodat, že v duchu každý uznává, že kdyby došlo na lámání chleba, tak by
tu vyšší pozici nikdo nechtěl, protože by stejně ke změně nedošlo, neb
to není možné a pak by byl za debila s razítkem on.
V
této fázi, zejména pokud, už mají zúčastnění trochu upito, dochází u
slabších jedinců k sebelítosti. Probírají se všechny křivdy, které byly
na dotyčném ať úmyslně, či neúmyslně spáchány.
"Pochop
to, já se tak snažim. Fakt se snažim. Dělám jim tam debila. Nekoktám.
Jsem vtipnej. A ani blbej zápis do návštěvní knihy. Fakt. No to je k
posrání, člověče."
"Přišla
na mě stížnost, že jsem jim neřekla tu templářskou legendu. To má
člověk za to, že se snaží o trochu věrohodný a faktický výklad. Příště
to udělám jak v tý knížce Všechno co vidíte je barokní, dem dál! tak jim
to řeknu a bude."
"Jsem
šel s těma parchantama. Třicet nevychovaných smradů tam bylo. A víš ty
co mi řekla jejich učitelka, když jsem je napomenul ať na nic nesahaj?
Víš ty co mi řekla? Řekla, že jsou to jenom děti. Kráva."
Po
téhle fázi většinou dospějeme k závěru, že děláme moc náročnou práci za
moc málo peněz. Někteří začínají koketovat se zaměstnáním pyrotechnika,
které jim přijde bezpečnější. Ve výsledku je to stejně jedno,
průvodcování se dělá z lásky, nikoliv za prachy.
Další
postup večírku se odvíjí od toho v jakém složení jsou přítomní. V
drtivé většině se stává, že se sklouzne opět k vyměňování
nejzajímavějších historek a pláče nad lidskou blbostí. Je-li ve skupině
přítomen kovář, utrhne se menší skupinka zaujatých a začnou probírat
společné známé a nejlepší kovářské akce za poslední dobu. V posledních
letech už se neřeší ani tak, kdo se kde opil a kolik toho prodal, ale
kdo se oženil, postavil, pokřtil potomka. Pokud je možnost, prostor a
vybavení a dotyčný kovář je aspoň trochu blázen, ozve se nepochybně věta
"Hele pojď já si ukážu jak se dělá damascénská ocel.". Nevadí, že
novopečený učeň v životě nedržel kladivo. Ten damašek si prostě udělá.
(Mám jednu takovou pochybnou jehlici do vlasů. Nesmím žádnému kováři
nikdy říkat, že to měla být damascénská ocel, protože pak se většinou
začnou na několik desítek minut nekontrolovatelně smát).
V
každé obstojnější skupince průvodců se taktéž nachází alespoň jeden
šermíř. Následný program je potom zaručen. Kordy a meče se vyhrabou
vždycky někde, v nejhorším se sundá dekorace ze stěn v hospodě. A jde se
šermovat.
Všichni se snaží radit,
i ten nový průvodce, který vytrvale říká brnění a mečovat. Každý kdo
kdy vidět amatérský šerm v Horní Dolní se stává samozvaným odborníkem na
francouzskou školu a kritizuje postoj, práci nohou, rukou a
nedostatečnou průraznost jednotlivých úderů. Když dotyčného rádce,
znechucený šermíř vyzve ať si to jde teda zkusit, rádce je najednou
příliš opilý na to aby udržel v ruce kord.
Průvodci
studující historii se zaobírají nejrůznějšími teoriemi a v ničem si
nezadají s "Bravíčkem pro historiky" - časopisem Epocha. Studenti dějin
umění líčí svým kolegům jaké druhy barev jsou použity v tom a tom
obraze v té a té místnosti a nabízejí rekonstrukce středověkých mistrů
za "... Rozhodně míň, než by si vzal nějaký jakože restaurátor."
Když
už večer postoupí, začínají kouřit i zapřisáhlí nekuřáci a zbytky z
lahví se slévají do mísy a vaří se tak Zámecký mix speciál, přichází ten
správný čas na duchařské historky.
Průvodci
z nejrůznějších objektů dávají dohromady nejlepší příběhy a trumfují se
strašidelnějším strašidlem. Probírají se esoterické teorie, proudění
energií a pohanské rituály...
Vždycky!
Ale vždycky! Někoho napadne jít prudit duchy na stezku odvahy. Jakožto
průvodci máme přece klíče ne? Když nemáme klíče, může se stát, že se
večírku účastní i kastelán, kterého podobný nápad nadchne. Stezky odvahy
jsou kapitola sama pro sebe. Potom co celý den vykládáte, že umřel ten a
ten, umřel tak a tak, úkladná vražda, vražda omylem, vražda na
objednávku, vražda pro peníze, následně si po šichtě tři hodiny líčíte
nejrůznější duchařské příběhy a kdo kde kdy cítil jaké špatné energie a
vibrace, potom už se prostě nechcete vydávat do hradu! Potmě! Sami! A
vždycky se najde nějaký idiot, který si myslí, že nejvtipnější věc na
světě je na vás bafnout, zrovna když procházíte tím nejtemnějším koutem.
Večírky
hradní zvěře jsou tedy vlastně takové teambuildingové aktivity.
Kolektiv tmelí především společné vědomí toho, že lidstvo hloupne,
všichni víme jak by se to mělo dělat líp, všichni jsme samozvaní
odborníci na cokoliv historického, či historizujícího, všichni
pochopitelně vnímáme ty negativní i pozitivní energie na hradech a
zámcích a většina z nás svorně věří na duchy. Taky nás pojí i ta
spiklenecká soudržnost, kdy druhý den po podařeném večírku umíráte na
kocovinu, máte žízeň, bolení hlavy, pytle pod očima, do kterých by se
daly svážet brambory a nejradši byste jenom leželi s mokrým hadrem na
hlavě, tak na poznámku návštěvníka o tom, že to musí být super bydlet na
hradě a dělat tady večírky, odvětíte jenom: "Ach tak je to nesporně
romantická představa, ale to nesmíte tak brát. Bydlení je tu fajn, ale
hrozná zima. A večírky? To my se raději jenom tak sejdeme a povídáme si
o hradě."
Komentáře
Okomentovat