Vila Tugendhat
Tenhle článek mi leží v rozepsaných už
pekelně dlouho. Na vilu jsme se totiž byli podívat už minulý měsíc.
Hrozně ráda jsem využila příležitosti spojené s konferencí s kolegy z Grazu a vyrazila na exkurzi do vily Tugendhat, což je další věc, kterou si slibuju celých pět let, co jsem v Brně.
Kdo
ve vile nebyl, v Brně jakoby nežil. Vila Tugendhat byla navržena v roce
1928 architektem Ludwigem Miesem van der Rohem (snad to skloňuju
správně) a stavba začala o rok později. Vilu zafinancoval otec Grety
Tugendhatové - Alfred Löw-Beer, který manželům zároveň daroval pozemek,
na kterém vila stojí. Průvodce dokonce zmiňoval kolik tehdy parcela a
stavba stála, při přepočtu na současnou měnu a po započítání inflace se
mi z toho počtu nul zamotala hlava a přesnou cifru si už nepamatuju, ale
byla by to drahá sranda.
Stavba
vily byla dokončena v roce 1930 a manželé Tugendhatovi se nastěhovali. V
domě žili pouze do roku 1938, kdy nacismus začal skutečně nabývat na
síle Tugendhatovi, jakožto Židé se začali obávat o svůj život. Utekli
dost brzo na to, aby stihli zachránit velkou část nábytku a vybavení
domu.
V roce 1939 vilu okamžitě
zabralo gestapo, v roce 1942 byla vila zapsána jako majetek Velkoněmecké
říše. Jako byt a kancelář ji využíval Willy Messerschmitt, ředitel Klöcknerwerke. Tady ten pán se postaral o některé stavební úpravy, jako
je zazdění mléčného skla u vstupu, vchodu na terasu, odstranění stěny
jídelního koutu z ebenového dřeva. Budiž mu odpuštěno, protože v roce
1945 vilu zabrala Rudá armáda, která zde ubytovala své vojáky a jejich
koně. Ti naprosto ignorovali prostředí v němž byli ubytovaní a jeho
estetiku a například police z vzácného dřeva používali na otop.
Po válce vila sloužila jako soukromá taneční škola a rehabilitační centrum pro děti s poruchami páteře.
Až v roce 1969 si někdo uvědomil, že je to unikát a vila byla prohlášena památkou.
V
80. letech proběhla rekonstrukce, kterou u tehdy lidé neschvalovali.
Rekonstrukce byla provizorní a nedotažená. Zpětně se prokazovalo, že
rekonstrukce v osmdesátých letech byla na svou dobu velmi profesionální,
což jenom dokazuje, jak marná ta doba, alespoň co se památkové péče
týče, byla.
Co je ale důležité a
bude zajímat i bratry Slováky, tak je fakt, že v roce 1992 se tady Klaus
s Mečiarem sešli a rokovali a rokovali tak dlouho, až podepsali dohodu o
rozdělení Československa.
Od roku
1994 je vila v majetku Muzea Města Brna, které ji zpřístupnilo
veřejnosti. O deset let později se začalo uvažovat o nové rekonstrukci,
která by obnovila původní podobu vily. Po dlouhých problémech se soutěží
a výběrem odpovědné firmy se vila v roce 2010 uzavřela a začala
rekonstrukce, která trvala dva roky a stála 174 milionů korun.
Jak
jsem řekla, přijeli jsme s Rakušáky, takže první prohlídka byla vedená
anglicky pro ně a pro nás se uspořádala česky vedená prohlídka o 15
minut později. Chvilku to vypadalo, že tam budeme dvě a naše pedagožka,
ale na poslední chvíli dorazili i naši spolužáci, takže ve výsledku nás
před vilou čekalo jako psů.
Na
prohlídku se totiž čeká před vilou na chodníku. Když ale pěkně
poprosíte, slečna vám otevře a pustí vás alespoň do suterénu vily, kde
se nachází toalety a prodejna suvenýrů.
Průvodce
si nás vyzvedl a začali jsme. Hned u dveří nám byl představen
návlekovač. Taková mašinka do které si stoupnete a ona vám přitaví na
podrážky fólii, abyste nepoškodili podlahy ze vzácných materiálů. Proto
se taky do vily nedoporučují nosit podpatky. Jednak dělají důlky do
podlah a jednak na ně nepřitavíte tu fólii.
My jsme měli objednaný delší rozšířený okruh.
To znamená, že jsme začali v nejvyšším patře u soukromých pokojů
rodiny. Jsou krásné, ne že ne. Zcela korespondují s filozofií celého
domu. Je to tam prosté, bez výrazných dekorací, všude kvalitní materiály
a řemeslná práce.
Ložnici paní Grety bych si klidně dala líbit. I ty koupelny.
V
dětském pokoji udělal van der Rohe jedinou výjimku a nepoužil designový
na míru vyhotovený nábytek. U dětí se použil levnější konfekční
nábytek, který mohly děti zničit a nebyla by to taková škoda.
Dětské pokoje se mi až tak nelíbily, přišly mi příliš sterilní a suché. Ne jako prostor pro rozvíjení dětského ducha.
Z
tohoto obytného patra se dá vyjít i na terasu, která v době
pravidelného využívání a údržby, musela vypadat božsky. Teď je taková
smutná a betonová. Možná to bylo tím, že jsme přijeli na podzim a
květiny už byly odkvetlé.
Po
schodech se sejde dolů do prvního patra, do hlavní obytné části. Tu asi
znáte všichni, je to totiž ta neslavnější, nejukazovanější,
nejpopulárnější část domu a naprosto dokonale ilustruje van der Roheův
záměr vytvořit otevřený prostor nedělený stěnami, kde je možno "volně
plynout". Dojem otevřenosti naprosto podporují obrovské prosklené
plochy otevřené do zahrady s unikátním výhledem na brněnské památky.
Tyto okna byly navíc vyrobeny a upraveny nákladnou technikou a
speciálním leštěním, které zabránilo jejich lesku, takže skleněné tabule
jakoby zmizely.
Hned
u vchodu je posezení doplněné typicky podsvícenou stěnou, která
dokazuje, že moderní osvětlení dělalo hodně už ve 30. letech. Zářivky
totiž mohou měnit intenzitu, podle nálady majitele.
V
druhé části místnosti, naproti vstupním dveřím je knihovna a pracovní
stůl. Knihovnu zčásti zničili ruští vojáci, když vytrhávali police ze
vzácného dřeva, ale zadní stěna je původní. Studovnu od hlavního
reprezentativního prostoru odděluje onyxová stěna z onyxu vytěženého v
pohoří Atlas. Tahle monumentální masa byla vybrána a až později se
zjistilo, že má ještě jednu úžasnou vlastnost. Při prosvícení částečně zprůhlední a zalije prostor krásně načervenalým světlem. Jde to
demonstrovat i s lampičkou na mobilu, pokud jako my dorazíte v zataženém
počasí.
Jídelní kout, kde se
podepisovaly i smlouvy o rozdělení ČSR je částečně původní a částečně
nahrazený. Příčky z makassarského ebenu totiž náhodou objevili v kantýně
právnické fakulty MUNI, kde mělo gestapo bar, který si zařídilo z
materiálů ukradených ve vile. Příčky se vrátily a stěna je znovu
kompletní.
Z hlavního obytného
prostoru se pokračuje do kuchyně a přípravny. Tady už jsem jenom
slintala blahem, protože kuchyň větší než je celý můj byt, to je sen.
Technické
patro je zábava spíše pro kluky. Můžete se podívat na mechanismus,
který spouštěl obrovské okenní tabule do podlahy, ten mechanismus pořád
ještě funguje a okna je možné spustit.
Prochází
se i místnosti, kde je mechanismus klimatizace a topení. Já jsem si do
klimatizace vlezla úplně, takže jsem viděla i mořské valouny, na které
se cáká studená voda a ochlazený vzduch se potom prohání do místností.
Topení funguje na podobném principu. Vše se odehrává v technickém patře a
do místností je jenom rozváděn horký vzduch nenápadnými průduchy. V
celém domě, nenajdete žádné škaredé topné tělesa.
Na
úplném konci na nás čekala sezónní výstava, v říjnu to byly židle TON,
na které se můžete usadit, což po dlouhé prohlídce byla rozhodně veliká
úleva.
Vstupné
je dražší (na rozšířený okruh je to 350,-) a prohlídka trvá hodinu a
půl. Navíc je třeba prohlídku objednávat, ideálně tak dva měsíce předem,
zejména pokud jste ve větší skupince. Stojí to za to. Je pravda, že
většina prohlídek závisí na průvodci, ale odvažuju se tvrdit, že v
tomhle to je dobré.
Nás
prováděl Ivo Martinek, myslím, že říkal, že studuje architekturu a
provázení má jako koníčka. Kultivovaný projev, zajímalo ho, co nám
vykládá, upozorňoval nás i na fotky, které jsou v prostoru rozmístěné a
které vyfotil majitel vily pan Tugendhat, který byl velký foto nadšenec.
Průvodce bez problémů zodpovídal dotazy, jako pozitivní kvituju i fakt, že se nestyděl uznat, že neví.
V
prodejně suvenýrů mají milion a jednu publikaci o vile a architektovi,
dokonce jsem zvažovala, že nějakou pořídím tchánovi. Pro nedostatek
financí jsem to zatím odložila a spokojila se s plackami na kterých jsou
vyražená motta architekta Ludwiga Miese van der Rohe - Bůh je v
detailu! a Méně je více!
Více informací najdete jako tradičně ZDE!
Komentáře
Okomentovat