Vysílá studio Brno
S Rakušáky jsme nejenom diskutovali, ale i exkurzovali.
Jedna z navštívených výstav byla i výstava ku příležitosti 55. výročí
založení České televize v Brně. Navíc ji s námi procházel i její kurátor
Martin Samson. Výtvarné řešení obstarala Hana Megová a realizaci mají
na svědomí Jaromír Dubšík a Ivo Gryc.
Téma
je zpracováno ve dvou linkách. Jednak autoři upozorňují na výročí
brněnského studia České televize, jednak nám přibližují fungování
takového televizního studia obecně.
Tyhle
dvě dramaturgické linky se prolínají. Místnosti jsou věnované
jednotlivým částem televizní práce a celkové historie a průchozí tunely,
které tyto místnosti propojují, přibližují právě historii brněnského
studia.
Téma je aktuální i
současné. Televize pořád ještě hýbe životy běžných lidí a vzhledem k 55.
výročí brněnského studia, je podobná výstava jenom očekávatelným
krokem.
Výtvarné
řešení a realizace jsou to, co zaujme na první pohled. Do výstavních
prostor se vchází skrze televizní obrazovku. Místnosti jsou obložené
falešnými stěnami, na kterých jsou natištěné fotografie z natáčení a
vysílání, dotištěné texty, vše je rámované "filmovými pásky".
Super
je velké množství fotografií, které tapetují všechny stěny. Autoři
zapojili i typicky televizní prvky, jako ozvláštnění expozice - na
stěnách jsou přivrtány televizní klapky, které po otevření odhalí
návštěvníkům další informace o fungování televize. Audiovizuální prvky a
interaktivní části jsou všude, takže v expozici se nebudou nudit ani
děti, ani dospělí.
Co se mi líbilo
hodně, bylo využití siluet - po expozici byly autory rozmístěny siluety
"neviditelných pracovníků". Tyto postavy bez tváře, na sobě měly
popsané pracovní pozice, které jsou pro televizi klíčové, ale běžný
konzument o nich netuší. Jen se přiznejte, víte kdo je to skritpka? V
expozici se to dozvíte.
Předměty
umístěné v expozici jsou osahatelné, interaktivní, pokud nejsou oddělené
provázkem, nebo ve vitrině. Už jste si někdy osahali televizní kameru,
ze 60. let?
V
první místnosti, hned po vstupu se krátce seznámíte s historií
brněnského studia. A pohrajete si s kamerou a seznámíte se s prvním
"neviditelným pracovníkem".
Druhý
pokoj je zdárnou imitací obývacího pokoje ze 60. let. Za pomoci
krátkých textů nám autoři ukáží, jakou úlohu zaujala televize v životě
lidí a jak se najednou rodinný život začal přesouvat z kuchyně do
obýváku před blikající obrazovku.
Velká
vitrina je plná starých modelů televizí. Na cedulkách jsou ceny
televizí tehdy, v porovnání s průměrnou mzdou v šedesátých letech, takže
i člověk neznalý tehdejších poměrů si může udělat představu, jak dlouho
se na kouzelnou bedýnku šetřilo a čekalo.
Třetí
místnost je zasvěcená už televiznímu vysílání a to zpravodajskému.
Jakým způsobem se dá manipulovat s lidským vědomím a názorem? Všechno v
televizi nemusí být pravda.
Po
stěnách visí obrazovky se sluchátky, takže si můžete poslechnout některé
ze zpravodajských pořadů. Panely na stěnách přibližují starší i
současnou dokumentární a zpravodajskou činnost České televize.
Čtvrtá
místnost je ráj pro audiofily a zvukové/zvukařské nadšence. Je tu
improvizované studio, kde si můžete nadabovat třeba rodinu Smolíkovu,
nebo Luise de Funése. Taky se tady dozvíte kdo je to ta skriptka a proč
je pro film důležitá.
Pátý
pokoj je rájem komiky. Vyzkoušejte si kostým a make-up, seznamte se s
některými zábavnými pořady České televize, fandové do vědomostních
pořadů si na obrazovce mohou zahrát AZ kvíz.
V
šesté místnosti odložíte děti. Je totiž věnovaná pohádkové tvorbě.
Protože je hodně cílená na děti, je velmi interaktivní, spousta her a
audiovizuálních prvků se dá najít prakticky na každém kroku. Doslova.
Když stoupnete na jedno místo před maketou tří loupežníků, spustí
písničky z filmu Lotrando a Zubejda. Věřte, že rakouští studenti jenom
zírali jak najednou všichni zpíváme Pod dubem, za dubem. Opět si můžete
vyzkoušet kostýmy, pohrát si s loutkami,.... Pokud s sebou vezmete na
výstavu děti tady strávíte největší množství času.
Sedmá
místnost se vrací ke zpravodajství, konkrétně přímo k televizním
zprávám. Je zde live studio, kde si můžete vyzkoušet jaké to je,
moderovat se čtecím zařízením, prohlédnout si techniku, která se
používala dřív a která se používá dnes.
V
poslední místnosti se vracíme zase zpátky je české televizi, konkrétně k
jejímu budoucímu směřování. A na stěnách si můžete prohlédnout abecední
seznam všech pořadů a filmů, které kdy televize vytvořila. A je toho
hodně.
Obecně
platí, že výstava vyvážila složku textovou i hmotnou, tedy vystavené
předměty. To, že se na předměty dá sahat a návštěvník je může do detailu
prozkoumat je bonus navíc. I dělení jednotlivých místností na tématické
celky televizního vysílání napomáhá lepšímu pochopení. Někdo se může
zaměřit jenom na zpravodajství, někdo jenom na zábavu. Pro ty, kdo se
zaobírají historií České televize, bohužel tolik autentických předmětů
na výstavě nenajdete. Vzhledem k interaktivnímu charakteru výstavy, jsou
předměty spíš kopie.
Scénář
výstavy je smysluplný a zajímavý. Propojení obecného televizního
vysílání a historie jednoho konkrétního studia funguje a jednotlivé
dramaturgické linky se neruší, spíš vhodně doplňují.
Celá expozice je dobře nasvětlená i označená, nehrozí, že by se návštěvník v expozici nevyznal, nebo ztrácel.
Zabezpečení
u některých předmětů zajišťuje vitrina, někde pouze zábrana oddělující
předmět od návštěvníků, všude v expozicij sou ale přtomné kustodky.
Textová
složka výstavy je vhodná. Texty jsou heslovité, krátké, některé jsou
rozpracovanější a poskytují návštěvníkovi podrobnější informace.
Informační cedulky u jednotlivých předmětů nebyly všude. Jsou dobře
čitelné, bílý text na černém pozadí, ale může po delší době činit
problém. Znovu je třeba vyzdvihnout rafinované zapojení figurin a
klapek, které poskytují návštěvníkovi doplňující informace a zároveň
jsou interaktivní a probouzejí tak jeho zvědavost a hravost.
Audiovizuálních prvků je v expozici dost, většina z nich je zároveň interaktivní a vyžaduje přímé zapojení návštěvníka.
Výstava
sama o sobě je bezbariérová, ovšem prostředí muzea nikoliv, takže
handicapovaný návštěvník je limitován použitím schodolezů, nebo
asistence.
Výstava má vytvořené dva edukační programy, pro žáky prvního a pro žáky druhého stupně základních škol.
Mě
se výstava líbila moc. Jsem velký fanda do interaktivních výstav.
Klidně oželím i autentické předměty, hlavně pokud si s nimi budu moct
hrát. A to se na Špilberku tentokrát pěkně povedlo.
Komentáře
Okomentovat