Svatba na hradě aneb Krize jsou výsledek špatného plánování 1

Mě se to žvaní, sama jsem produkční, moje svědkyně a družička jsou obě taky produkční (dokonce o dost lepší než já!), v organizací akcí na památkách mám taky svoje už ozkoušené a ještě jsem měla k dispozici prakticky celý spolek HBcollegium. To se pak ta svatba chystá skoro sama, co?
Vlastně jo. Byla to taková pohoda, že si dokážu představit zbytek života naplněný jenom organizací svateb. A stojím si za tím, že taková může být každá svatba.
Ať už si všechno organizujete sami, ať už si najmete koordinátorku, ať už si zjednáte hromadu schopných kamarádek aby vám pomohly. Vždycky platí, že jakákoliv krize je pouze výsledkem špatného plánování. Na něco jste zapomněli. Něco jste ani nezvážili. Něco jste vymysleli, aniž byste ověřili, že je to možné.

I Pinterest může být plánovací nástroj!
Co se dočtete na každém webu pro budoucí nevěsty, kam jste celé rozechvělé zamířily hned jak vám navlíkl prstýnek? Nejprve je třeba nasbírat inspiraci. Procházet obrázky, weby, časopisy, i zdánlivě se svatbami nesouvisející. Výrazný inspirační zdroj je třeba katalog IKEA (nekecám!).

Já jsem k nějaké příležitosti od muže dostala nádhernou sadu pastelek a k nim i sešit na kreslení. Shodou okolností zrovna v době, kdy přípravy naší svatby začaly být tak nějak aktuální, takže jsem se rozhodla použít sešit na zakreslování nápadů, přání a návrhů.
Pokreslila jsem ho sice jenom z půlky, ale taky jsem si do něj posléze vpisovala seznamy, kontrolní checklisty, vlepovala účtenky a podobně. Kromě všeho jiného je to taky docela pěkná památka.

Svatba se nemusí svazovat na takové ty obecně přijímané škatulky ze svatebních magazínů (jako vintage, retro, glamour, luxusní, v přírodě,...). Chcete svatbu, která bude o vás, ne? Tak proč nemít jako téma gumové kachničky, když je oba sbíráte. Nebo téma podle filmu, který milujete. (Naše téma Gotický hrad a bubny dejchalo všude kolem. Ale přidávali jsme eklekticky co nás napadlo, i ty kachničky byly.)

Zadarmo ani svatební DJ nehraje!
Peníze se ve svatebním byznyse točí ve velkém. Stačí k prachobyčejné utěrce přidat slovo svatební a rázem si za ni prodejce účtuje trojnásobek. Pokud máte tu smůlu, že se živíte prací (Ještě větší smůlu máte, pokud se stejně jako já živíte prací v kultuře, haha.), tak pravděpodobně budete muset hodně spořit, nebo si půjčit, nebo jít s prosíkem za rodiči. 

Výrazně se dá svatební rozpočet srazit, když budete řešit věci svépomocí. Je budoucí pan manžel schopným grafikem? Může udělat pozvánky. Pozvánky roznoste osobně, je-li to možné, ušetří se na poštovném. Je dědeček šikovný se dřevem? Proč by nemohl udělat větší svatební dekorace? (poznámka: vhodné především pro vintage a retro svatby) Svépomocí lze vyřešit prakticky všechno, jen u hostiny bych být vámi popřemýšlela kolik zvete lidí, protože hostinu pro stopadesát osob sama nevěstinka prostě nepřipraví, ikdyby se rozkrájela.
U nás jsme se podělili. Já vyrobila pozvánky a vizuál svatby, tchýně našila prapory, které zdobily hrad, kamarádka ušila svatební šaty, další upekla svatební dort, babička zákusky, kamarádi přivezli aparaturu (které nakonec bylo jako na koncert Rolling Stones), atd. Výrazné ušetření bylo taky v zázemí hradu, protože jsme používali hradní světýlka, stoly, židle, ubrusy, zaměstnance... :-D 

Taky musím říct, že skrze svatbu jsem objevila Aliexpress a když přijde na přípravu svatby, tak na něj nedám dopustit. Co si budeme povídat spousta věcí, které na svatbu pořídíte je jenom na tu svatbu. Takže proč vyhazovat 15 Kč za jednoho mini dekoračního dřevěného motýlka, když na Alíkovi jich koupíte za těch samých 15 Kč pytlík se sto kusy? Já na Aliexpressu koupila krajku na svatební šaty, protože u nás jsem našla jenom samé hnusné, elastanové růžičkoviny. Taky závoj, který jsem potřebovala předělávat, takže jsem hledala jednoduchý tylový, délku do dvou metrů. V českých svatebních salonech jsem se nedostala s cenou pod 300,-. Aliexpress dodal do měsíce za 80,-. Zadejte si WEDDING a FREE SHIPPING a vybírejte dokud vás nerozbolí hlava.

Oblíbený způsob jak vylepšit svatební rozpočet, je požádat hosty o peněžní svatební dary. Něco můžete použít na úhradu posledních svatebních faktur a něco uspořit. To jsme taky udělali a de facto bychom byli schopní z darů zaplatit tři čtvrtiny svatby. 

Kdo nevolá o pomoc, ten je prostě utopí!
Kamarádka. Maminka. Partner (pokud ho k tomu pustíte). Přiberte si k sobě někoho, kdo vám pomůže. A nemyslím tím jenom pomoc s obíháním úřadů a dodavatelů a vyzvedávání dekorací. Potřebuje parťáka, který vás udrží nohama na zemi a řekne vám upřímně, že ta čokoládová fontána ve tvaru Eifellovy věže, která bude obklopená kousky exotického ovoce, servírovaného na pozlacených portrétech raných surrealistů, už je trošilinku moc přes čáru. 
Mě tuhle roli splnily moje báječné družičky. Drahoušek pochopil co se po něm chce a na každý můj nápad označil za báječný. Holky oproti tomu měly svoje role. Stacy zhodnotila estetické hledisko, Míša začala řešit praktické problémy realizace a Pája (vždy s báječně znuděným výrazem) prohlásila, že jestli udělám tohle, tak na svatbu nejde.
Na druhou stranu když si těch poradních orgánů pořídíte moc, tak se nikdy nikam nedoberete, protože vám každý bude radit něco. 
Taky si buďte naprosto pevně jistá, že jste jim vysvětlily svou představu, klidně se pochlubte svým plánovacím pinterestem.  Musíte být na jedné vlně, jinak skončíte nešťastná někde v rohu svatební místnosti šeptaje: "Představovala jsem si to jinak."

Plánovat svatbu až po zásnubách? A kdo to jako dělá?
To je očividně mantra některých svatebních dodavatelů, koordinátorů a podobné verbeže. Místo je třeba si zarezervovat minimálně rok dopředu. Termín (hlavně pokud to má být sobota v létě) klidně i dva roky dopředu. Zajistit si odpovídající catering, agenturu, cokoliv to je taky mise hodná Toma Cruise. Vrátím se k tomu, co jsem psala v minulém díle - zvažte alternativnější data. Je jasný, že 18. 8. 2018 (tím spíš, že to opravdu byla sobota) bude všude přetlak dva až tři roky předem. Ale je lepší počítat s tím, že minimálně ty zásadní věci - termín a místo, budete potřebovat rok dopředu zamluvit. 

Další díl průvodce památkovou (a pamětihodnou) svatbou je za námi. Předchozí díly jsou například ZDE a ZDE. Komentujte, sdílejte, ptejte se v komentářích pod článkem, nebo mailem. 
 

Komentáře