Lev a Orlice - Moravští Lucemburkové a jejich hrad
V letošním roce se na hradě Veveří otevřela nová, volně přístupná výstava - Lev a Orlice - Moravští Lucemburkové a jejich hrad.
Výstava
je aktuální i nadčasová. V letošním roce všechny památky NPÚ slaví
Lucemburský rok, neboť uplynulo 700 let od narození Karla IV.. Výstava
akcentující úlohu Lucemburků na Moravě je proto v souladu s letošním
tématem. Zároveň má i nadčasový potenciál. Veveří po dlouhou dobu plnilo
roli markraběcího sídla a napříč 14. a částečně i 15. stoletím je
markraběcí post neodmyslitelně spjat s Lucemburky. Kam jinam proto,
takovou výstavu umístit?
Kurátorem výstavy je Michal Konečný. Odbornou spolupráci zajistil Tomáš Borovský a o výtvarné řešení se postaral Martin Hrdina.
Místnosti
"za kaplí" kde je výstava umístěna jenom podtrhují samotné téma, neboť
jsou v přízemí paláce, který nechal vybudovat Jan Jindřich Lucemburský.
Výtvarné řešení je laděné do královské modrozlaté kombinace, která
společně s tlumeným osvětlením vyvolává dojem luxusu a královského
majestátu. Pro vyznění vystavovaných předmětů nechal autor stěny
víceméně bez ozdob, velké jednobarevné plochy umocňují výpovědní hodnotu
předmětů. Pouze ve výši zhruba dva a půl metru jsou v některých místech
uvedeny latinské citáty spjaté s rodem Lucemburků buď přímo, nebo nějak
výstižně komentující období jejich vlády. Latinské citáty jsou
přeloženy i do češtiny.
Pod stropem
se táhne časová linka, která usnadňuje návštěvníkovi pohyb v expozici,
neboť naznačuje, kudy se má dát. Zároveň doplňuje informaci o tom v
jakém časovém období se návštěvník právě nachází.
Expozice
je řazená chronologicky. V první, vstupní, místnosti se nachází tiráž,
rodokmen Lucemburků a kopie sochy Karla IV. ze Staroměstské mostecké
věže Karlova mostu. Druhá místnost se věnuje nejznámějším Lucemburkům na
Veveří Janu Lucemburskému, Karlu IV., který na hradě působil jako
markrabě před nástupem na královský trůn a jeho bratru Janu Jindřichu,
který markraběcí úřad poté převzal.
Třetí
a poslední místnost mapuje životní osudy synů Jana Jindřicha - Jošta a
Prokopa. Celkem nelogicky je zde i panel věnovaný Zikmundu
Lucemburskému, který s hradem měl pramálo společného.
Úroveň
služeb je dobrá, vstupné na výstavu je zahrnuto v ceně vstupného do
areálu a je samostatně přístupná, prochází se volně bez průvodce, ale u
vstupu je vždy hlídač výstavy vybraný z řady průvodců hradu, takže
případně dotazy lze zodpovědět. Bez problémů se na hlavní pokladně dají
zakoupit suvenýry spojené s Lucemburským rokem, v areálu je i toaleta,
bufet, nebo vinárna.
Vystavované
předměty jsou vesměs všechno kopie nebo faksimilie předmětů, které
pouze dokumentovaly období vlády moravských Lucemburků. Nejsou zde
jejich osobní věci a pouze malá část předmětů je z období jejich vlády.
Většinou se jedná o dílka dokumentující velikost Lucemburků jako rodu,
jejich schopnosti coby panovníků a významné skutky.
Předměty
jsou v dobrém stavu, jak už bylo zmíněno jsou to kopie, nebo
faksimilie, což jim ale rozhodně neubírá na půvabu. Bohužel bych od
výstavy Moravští Lucemburkové a jejich hrad očekávala větší propojenost s
Veveří, nebo výběr předmětů, které odtud pocházejí. Při pohledu na tuto
expozici návštěvník nabude dojmu, že Lucemburkové jistě vykonali mnoho
velkých věcí, ale o jejich vztahu k Veveří, Brnu a Moravě se nedozví
prakticky nic.
Ucházející celkový
dojem z předmětů bohužel kazí faktické chyby. Například hned u vstupu v
rodokmenu Lucemburků je špatně vytištěno datum narození a úmrtí Jana
Soběslava. Tomu autor rodokmenu, pravděpodobně v nepozornosti, přiřkl
životní údaje 1313-1341, zatímco jeho rodiče Markéta Opavská (1325-1363)
a Jan Jindřich Lucemburský (1322-1375) se tedy měli narodit až pár let
po vlastním potomku. Nebo anglické mutace popisků u předmětů jsou špatně
přeložené (české Ř v textu a to nikoliv ve vlastním jméně, malá písmena
na začátku slov v titulcích, překladatelské boty jako špatný slovosled,
kopírující češtinu).
A právě takovéto chyby z nepozornosti kazí celkový dojem.
Uniká
mi smysl výběru některých předmětů - například přilbice a meče, které
jsou v expocizi umístěny pravděpodobně pouze proto aby byly umístěny. I
já jako průvodce dobře obeznámený s historií hradu jsem nevypátrala
hlubší souvislost, natož pak obyčejný návštěvník.
Předměty jsou jinak dobře umístěny. Většinou ve výši očí, podložené jednobarevnými plochami, které je umocňují.
Jsou
pod skleněnými vitrinami, které znemožňují jejich poničení, ale zároveň
nezabraňují podrobnému prozkoumání. Objekty, které jsou příliš velké,
využívají dochované výklenky a od návštěvníků je odděluje zlacená mříž.
Pouze několik bust je volně umístěných ve výši očí dospělého člověka,
ovšem těm nehrozí větší poškození při doteku a zároveň jsou připevněny
tak aby nemohly spadnout a poškodit se, nebo někoho zranit.
Osvětlení
řeší centrální bodové lampy mířené na objekty a popisky, exponáty ve
vitrinách mají své zláštní osvětlení. Až na malbu Svatotomské madony,
která není nasvícena a ani centrální bodové osvětlení není dostačující.
Světla jsou ztlumena, možná sice vyvolávají dojem luxusu, ale dle
poznámek návštěvníků osobně, či v návštěvní knize, se tak popisky stávají
nečitelnými.
Pohyb v expozici je
řešen dobře. Exponáty jsou umístěny po obvodu stěn a časová linka
naznačuje směr prohlídky. Vzhledem k umístění výstavy v přízemí paláce
bez problémů do místností mohou i vozíčkáři a matky s kočárky, kteří
musejí překonat pouze jeden menší schůdek u vstupu do paláce. Snad jen v
poslední místnosti věnované Prokopovi a Joštovi Lucemburským je pohyb
trochu omezen, ve středu místnosti se totiž nachází model hradu, tak jak
vypadal ve 14. století. Kolem něj je s trochou opatrného manévrování
možné projet i s vozíčkem. Což je dobře, protože v čelní stěně za
modelem se nachází kopie Veverské madony - deskového oltářního obrazu ze
14, století, jeho autorem je mistr Vyšebrodského oltáře.
Vozíčkář
je limitován u některých exponátů se musí natáhnout a vyklonit z
vozíčku aby si mohl předměty dobře prohlédnout, protože menší objekty
jsou umisťovány tak, aby na ně pohodlně viděl stojící dospělý.
Texty
a popisky jsou umístěny u většiny exponátů (chybí například u modelu
hradu) v české a jazykové mutaci. Jsou v různých úrovních, takže
návštěvník místy musí hledat, kde by popisek našel. V některých
případech jsou i popisky příliš vysoko na to, aby si je přečetl
návštěvník na vozíčku, nebo dítě. Je jich zbytečně mnoho. Autor výstavy
očividně považuje za nutné osvětlit návštěvníkům důvod výběru předmětů a
jejich vztah k Lucemburkům, historii předmětu a obecně
společensko-historické kontexty doby vzniku předmětu.
To vede k domněnce, že vybrané předměty nejsou vhodné, neboť je třeba je doplnit větším množství textu, které v kombinaci se špatným osvětlením vede k brzké únavě.
To vede k domněnce, že vybrané předměty nejsou vhodné, neboť je třeba je doplnit větším množství textu, které v kombinaci se špatným osvětlením vede k brzké únavě.
Větší pozornost mohla být
věnována i formátování. U některých předmětů chybí popisky úplně. Jedná
se především o předměty pocházející přímo z hradu a o to větší ztráta to
je, neboť jsou to jediné případy, kdy návštěvník kouká přímo na
předměty vypovídající o moravských Lucemburcích a jejich hradu.
Prostředí
je obecně příjemné, jak bylo řečeno výše, zvolený výstavní prostor
umocňuje zážitek. Areál hradu je již patnáct let v permanentní
rekonstrukci, která bude jistě ještě několik let pokračovat, je na to
proto třeba brát zřetel při hodnocení prostor. U výstavy je vždy
přítomen hlídač, který dle potřeby poradí, nebo pomůže.
Doprovodné programy bohužel nejsou součástí výstavy a správa hradu ani žádné neplánuje.
Doprovodné programy bohužel nejsou součástí výstavy a správa hradu ani žádné neplánuje.
Propagace
výstavy probíhá zejména prostřednictvím webových stránek hradu, kde je
ovšem dost nešťastně umístěna mezi pořádanými akcemi, nikoliv mezi
návštěvními okruhy. Návštěvník neznalý fungování takových stránek, se
proto o výstavě vůbec nemusí dozvědět.
Pochopitelně,
že v souvislosti s otevíráním výstavy a obecně s Lucemburským rokem,
proběhlo několik tiskových konferencí, vydalo se několik tiskových zpráv
a Česká televize o výstavě natočila reportáž.
Závěrem je třeba konstatovat, že oproti minulým výstavním pokusům na hradě Veveří, je tohle jednoznačně posun správným směrem.
Komentáře
Okomentovat